De Boenintuin

Bijgewerkt op: 1 feb. 2021

In 2020 nam Stichting SES het beheer en de organisatie van de Boenintuin op zich in opdracht van Stadsdeel Amsterdam Zuidoost.

Samen met een groep van 5 vaste tuiniers en 7 nieuwe tuiniers hebben we het project gestart met het opmaken van deelnemers contracten en gesprekken gevoerd met iedereen die gebruik wilt maken van de Boenintuin. Ook hadden wij advies ingewonnen bij Bloei & Groei (www.bloeiengroei.org). Een organisatie die zich ook bezig houd met community tuinen in Zuidoost.

Onze visie:

Stichting SES wil samen met bewoners tuinieren om groente en fruit te verbouwen. De Boenintuin is een plek waar de bewoners omringt door groen in de buitenlucht samen kunnen komen en meer betrokken kunnen raken bij elkaars leven. Waardoor er een sterkere community ontstaat die voor elkaar klaar staat.

De Boenintuin is een ruimte waar men samen kan groeien. Waar omwonende door samen te werken, delen, eten en drinken een sterkere band met elkaar kunnen creëren. Groei van de deelnemers zelf en hun band met de buurtbewoners is ons doel. Ook het belang van gezond eten, met name levende enzymen die zorgen voor een sterk immuunsysteem staan in de workshops centraal.

Op vaste momenten in de week kunnen de bewoners extra begeleiding krijgen en vragen stellen aan onze coaches. Deze begeleiden de deelnemers zowel in het tuinier- als persoonlijk vlak. Onderdeel van het tuintraject zijn laagdrempelige ‘groene’ workshops over het aanleggen en onderhouden van een moestuin. Gedurende de gehele week kunnen ze terecht bij de tuincoach en als het niet persoonlijk kan, is er altijd nog een online mogelijkheid.

Uitgangspunt

• Een tuin die met respect word onderhouden en verzorgt door de buurtbewoners.

• Een plek waar ze behalve van de tuincoaches ook van elkaar kunnen leren.

• Een plek waar een gemêleerd publiek van alle leeftijden samenkomt en door samen te werken investeert in de toekomst.

• Een plek voor de kinderen om praktijk ervaring op te doen volgens het schooltuinen concept.

• Een goede oogst van verse groente en fruit waar de deelnemers van kunnen eten. Daarom vragen wij 10% van de deelnemers hun opbrengst voor maaltijden van de kinderen in het Boeninhuis .

De meerwaarde van onze Boenintuin

1. Therapeutisch: de tuin is een plek om te helen. Door te werken met je handen in de aarde

maak je contact met de (je)natuur, en je omringen met planten en bomen in de buitenlucht

is rustgevend. De gemeenschappelijke tuin word beplant met groente, fruit en kruiden die

zowel lekker zijn en geneeskrachtig zijn. In workshops wordt het gebruik, en de toepassing

van deze planten geleerd.`

2. Gezond Voedsel: Het kweken van groentenen fruit draagt bij aan een betaalbare gezondere leefstijl. De oudere generatie weet nog wel dat ons eten niet uit de supermarkt komt, maar dat geld niet voor de jeugd. Daarom is het belangrijk de generatie die het straks van ons over gaat nemen daarin te onderwijzen en te zorgen voor een stukje bewustwording als het gaat om wat voedsel met je kan doen in positieve en negatieve zin. De kinderen gaan van de tuin eten en leren.

3. Cohesie: Door samen te werken raak je ook betrokken bij elkaars leven en raken ouderen uit hun sociale isolatie. Met het geven van workshops en het uitwisselen van ervaring en kennis over groenten, fruit en kruiden wordt de verbinding vergroot tussen de deelnemers en

bewoners.

In 2021 gaan wij weer van start met een nieuw team van tuinders!

Zie hier de Boenintuin in winterslaap;

50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts